Η Παγκόσμια Ημέρα κατά των Ναρκωτικών (26 Ιουνίου) έχει καθιερωθεί για να υπενθυμίζει στην παγκόσμια κοινότητα τις σημαντικές διαστάσεις του προβλήματος της εξάρτησης από ουσίες, αλλά και την ευθύνη και το ρόλο όλων μας για την αντιμετώπισή του είτε ως γονείς, εκπαιδευτικοί, νέοι, επαγγελματίες υγείας, είτε ως κοινωνικοί φορείς, τοπική αυτοδιοίκηση, πολιτεία…
Είναι γεγονός πως η χρήση και κατάχρηση νόμιμων και παράνομων ναρκωτικών παραμένει σε υψηλά ποσοστά στη χώρα μας, όπως και παγκοσμίως. Όμως, τα τελευταία χρόνια δεν μας απασχολεί μόνο η χρήση ναρκωτικών ή ψυχοδραστικών ουσιών (νόμιμων και παράνομων) αλλά γενικότερα οι εξαρτήσεις. Έτσι, δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην εξάρτηση από συμπεριφορές όπως η προβληματική χρήση του διαδικτύου, των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, των ηλεκτρονικών παιγνιδιών, του κινητού τηλεφώνου, των τυχερών παιγνιδιών, κά. Οι σύγχρονες αυτές εξαρτήσεις, που έχουν πάρει στις μέρες μας ανησυχητικές διαστάσεις, είναι εξίσου σοβαρές και επικίνδυνες για την ψυχοκοινωνική υγεία αλλά και απειλητικές για την ίδια τη ζωή.
Το ΚΕΣΑΝ - Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Ηρακλείου, επιλέγει, τα τελευταία χρόνια, την Παγκόσμια Ημέρα κατά των Ναρκωτικών ως ημερομηνία για τη δημοσιοποίηση του απολογισμού των δράσεών του. Μ’ αυτόν τον τρόπο θέλουμε να δείξουμε πως ο αγώνας ενάντια στις εξαρτήσεις δεν είναι υπόθεση μιας επετειακής ημέρας, αλλά καθημερινός και πως η πρόληψη είναι τρόπος ζωής που χρειάζεται να επαναπροσδιορίσουμε, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στο υγιές σχετίζεσθαι, στην παιδεία και την εκπαίδευση, τον πολιτισμό και στην ενδυνάμωση του κατακερματισμένου κοινωνικού ιστού.
Ως προς τις δράσεις του ΚΕΣΑΝ, αυτό τον χρόνο εστιάσαμε περισσότερο στο θέμα των συναισθημάτων και στο ρόλο που αυτά διαδραματίζουν στην πρόληψη. Γι’ αυτό το λόγο δημιουργήσαμε το «MOVERE - ένα πρόγραμμα για τα συναισθήματα» που υλοποιείται σε συνεργασία με την Αντιδημαρχία Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Καινοτομίας Δήμου Ηρακλείου, στο πλαίσιο των δράσεων «Ηράκλειο: Η Πόλη που Μαθαίνει» του Παγκοσμίου Δικτύου της UNESCO. Στο πλαίσιο του MOVERE υλοποιούνται προληπτικές παρεμβάσεις που βασίζονται σε προγράμματα συναισθηματικής νοημοσύνης όπου τα παιδιά, οι νέοι αλλά και οι ενήλικες, μέσα από βιωματικά εργαστήρια, εκπαιδεύονται στο να αναγνωρίζουν, να εκφράζουν και να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους. Έτσι, μαθαίνουν να αντιμετωπίζουν δυσκολίες, να λαμβάνουν αποφάσεις, να διεκδικούν, να επικοινωνούν καλύτερα με τους γύρω τους και κυρίως να πιστεύουν στον εαυτό και τις δυνατότητές τους.
Συνοπτικός Απολογισμός των δράσεων του ΚΕΣΑΝ (Ιούνιος 2018 - Ιούνιος 2019)
Αποδέκτες: 4.060 άτομα
Α. Τομέας Επιμόρφωσης Γονέων
- Εννέα (9) Βιωματικά Εργαστήρια για θέματα που σχετίζονται με την ανάπτυξη των παιδιών και τη διαχείριση συναισθημάτων.
- Έξι (6) Ομάδες Γονέων με θέματα σχετικά με την επικοινωνία και τις σχέσεις μέσα στην οικογένεια.
- Εφτά (7) Ενημερωτικές Συναντήσεις για την ασφαλή πλοήγηση στο διαδίκτυο και το ρόλο του γονέα.
Σύνολο: 326 γονείς
Β. Τομέας Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών
Β.1. Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση:
- Δεκατρεις (13) Ενδοσχολικές Επιμορφωτικές Ημερίδες για θέματα επικοινωνίας, διαχείρισης συγκρούσεων, διαχείρισης δύσκολων συναισθημάτων και μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο.
- Τρεις (3) Ομάδες εποπτείας και ενίσχυσης της ψυχικής ανθεκτικότητας των εκπαιδευτικών.
- Συμμετοχή σε δύο (2) Ημερίδες (διευθυντών και νηπιαγωγών).
Σύνολο: 736 εκπαιδευτικοί
Β.2. Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση:
- Πέντε (5) Επιμορφωτικά Σεμινάρια με θέμα: "Εκπαιδευτικός και σύγχρονες προκλήσεις".
- Συμμετοχή σε μία (1) Ημερίδα για εκπαιδευτικούς του 1ου ΕΠΑΛ, με θέμα: "Ενισχύοντας την ψυχική ανθεκτικότητα των μαθητών: Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην πρόληψη της τοξικοεξάρτησης".
Σύνολο: 117 εκπαιδευτικοί
Γ. Τομέας Επιμόρφωσης – Δραστηριοποίησης Μαθητών
Γ.1. Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση:
- Τριάντα εφτά (37) Ενημερωτικές Συναντήσεις με θέμα: "Ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο".
- Πέντε (5) Βιωματικά Εργαστήρια για τα συναισθήματα [MOVERE].
Σύνολο: 807 μαθητές
Γ.2. Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση:
- Δέκα έξι (16) Ενημερωτικές Συναντήσεις, με μαθητές Γυμνασίου, στο πλαίσιο της Θεματικής Εβδομάδας, στον άξονα: "Πρόληψη εθισμού και εξαρτήσεων" (μία στη Στέγη Ανηλίκων).
- Τριά (3) Βιωματικά Εργαστήρια για τα συναισθήματα και τις συγκρούσεις [MOVERE].
- Συμμετοχή στην «Πανελλήνια επιστημονική έρευνα στο σχολικό πληθυσμό για τη χρήση εξαρτησιογόνων ουσιών και άλλες εξαρτητικές Συμπεριφορές» (Έρευνα ESPAD 2019), με μαθητές και των τριών τάξεων του Λυκείου (στο Νομό Ηρακλείου συμμετείχαν 7 Λύκεια).
Σύνολο: 1213 μαθητές
Δ. Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
- Εκπαίδευση σπουδαστών του Τμήματος Κοινωνικής Εργασίας της Σχολής Επαγγελμάτων Υγείας & Πρόνοιας, ΤΕΙ Κρήτης, στο πλαίσιο της εργαστηριακής τους άσκησης.
- Μια (1) Ενημερωτική Συνάντηση σε σπουδαστές του Τμήματος Κοινωνικής Εργασίας της Σχολής Επαγγελμάτων Υγείας & Πρόνοιας, ΤΕΙ Κρήτης.
Σύνολο: 125 σπουδαστές
Ε. Δικτύωση με Κοινότητα - Φορείς
- Πέντε (5) Βιωματικά Εργαστήρια [MOVERE].
- Έξι (6) Συναντήσεις Σχεδιασμού - Αξιολόγησης Παρεμβάσεων με νομικούς (δικαστές, εισαγγελείς και δικηγόρους) και επαγγελματίες κοινωνικών υπηρεσιών και υγείας, με θέμα: "Διαθεματική και Διεπιστημονική Προσέγγιση των Εξαρτήσεων: Παρεμβάσεις Πρόληψης και Θεραπείας"
- Σχεδιασμός Παρεμβάσεων σε επαγγελματίες της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, με θέμα: "Παρεμβάσεις Πρόληψης «Αλκοόλ και Νέοι»" (7η Υ.Π.Ε).
- Συμμετοχή σε διοργανώσεις, εκδηλώσεις άλλων φορέων.
- Συμμετοχή στο Συνέδριο "Ηράκλειο… Η πόλη που μαθαίνει. Συνέργειες για την προώθηση της Διά Βίου Μάθησης".
- Συμμετοχή στις Ολομέλειες, στη Συντονιστική και την Επιστημονική Επιτροπή του Πανελλήνιου Δικτύου Φορέων Πρόληψης.
- Συμμετοχή σε Συνέδρια και Ημερίδες (εκπαίδευση - επιμόρφωση στελεχών).
- Συμμετοχή σε Σεμινάρια του Κέντρου Εκπαίδευσης & Εποπτείας του Ο.ΚΑ.ΝΑ.
Σύνολο: τουλάχιστον 646 άτομα
ΣΤ. Ατομικά ραντεβού
- Πραγματοποιήθηκαν εξήντα (60) Ατομικά ραντεβού με τριάντα τρία (33) άτομα, κυρίως γονείς, για θέματα όπως, προβλήματα /δυσκολίες στην οικογένεια, στο σχολείο, χρήση ουσιών, επιθετική συμπεριφορά κ.λπ..