Σύμφωνα με τον κατατεθειμένο και εγκεκριμένο από τον Ο.ΚΑ.ΝΑ. προγραμματισμό του ΚΕ.Σ.Α.Ν. ως Αστική Εταιρεία, οι δραστηριότητες που αναπτύχθηκαν το χρονικό διάστημα Ιανουάριος 2024 έως Δεκέμβριος 2024 και είχαν πλαίσιο την Εκπαίδευση Μαθητών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Φοιτητών Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, αφορούν:
Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση:
- Ένα (01) Βιωματικό Εργαστήριο, με θέμα: "Η βία στο σχολείο", σε μαθητές Ε' και Στ' τάξης του 39ου Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου, 01 συνάντηση, διάρκειας 02 ωρών. Σε συνεργασία με τη διεύθυνση του σχολείου και τις δασκάλες των τμημάτων (22 άτομα).
Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση:
- Ένα (01) "Πρόγραμμα Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας στη Σχολική Κοινότητα", σε μαθητές Α' τάξης του 11ου Γενικού Λυκειου Ηρακλείου, 07 συναντήσεις, διάρκειας 02 ωρών έκαστη. Σε συνεργασία με τη διεύθυνση και το σύλλογο διδασκόντων του σχολείου (29 άτομα).
- Ένα (01) "Πρόγραμμα Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας στη Σχολική Κοινότητα", σε μαθητές Α' τάξης του 6ου ΕΠΑΛ Ηρακλείου, 06 συναντήσεις, διάρκειας 02 ωρών έκαστη. Σε συνεργασία με τη διεύθυνση και το σύλλογο διδασκόντων του σχολείου (25 άτομα).
- Έξι (06) Βιωματικά Εργαστήρια, με θέμα: "Πρόληψη των Εξαρτήσεων - Προαγωγή της Ψυχοκοινωνικής Υγείας", σε μαθητές Α’ τάξης του 4ου Γυμνασίου Ηρακλείου, 06 συναντήσεις, διάρκειας 02 ωρών έκαστη. Σε συνεργασία με τη διεύθυνση του σχολείου και τις καθηγήτριες των τμημάτων (119 άτομα).
- Τέσσερα (04) Βιωματικά Εργαστήρια, με θέμα: "Πρόληψη των Εξαρτήσεων - Προαγωγή της Ψυχοκοινωνικής Υγείας", σε μαθητές Α’ και Β' τάξης του Γυμνασίου Γαζίου, 04 συναντήσεις, διάρκειας 02 ωρών έκαστη. Σε συνεργασία με τη διεύθυνση του σχολείου και τις καθηγήτριες των τμημάτων (88 άτομα).
- Μία (01) Διαδραστική Θεατροπαιδαγωγική Παράσταση: "Διαφυγές ...από κάθε εξάρτηση!" σε μαθητές του 6ου Γυμνασίου Ηρακλείου, 01 συνάντση, διάρκειας 03 ωρών. Σε συνεργασία με το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση/ Γραφείου Ηρακλείου - Λασιθίου, τη διεύθυνση και το σύλλογο διδασκόντων του σχολείου (32 άτομα).
- Μία (01) Διαδραστική Θεατροπαιδαγωγική Παράσταση: "Διαφυγές ...από κάθε εξάρτηση!" σε μαθητές του Γυμνασίου Νέας Αλικαρνασού, 01 συνάντση, διάρκειας 03 ωρών. Σε συνεργασία με το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση/ Γραφείου Ηρακλείου - Λασιθίου, τη διεύθυνση και το σύλλογο διδασκόντων του σχολείου (22 άτομα).
Τριτοβάθμια Εκπαίδευση:
- Εκπαίδευση φοιτητών του Τμήματος Κοινωνικής Εργασίας, της Σχολής Επιστημών Υγείας, του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου, στο πλαίσιο της πρακτικής - εργαστηριακής τους άσκησης (04 άτομα).
- Εκπαίδευση σπουδαστή μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Συμβουλευτικής και Ψυχοθεραπείας (European Institute of Counselling & Psychotherapy) - Κέντρο Δια Βίου Μάθησης - Τομέας Εκπαίδευσης και Επιμόρφωσης Ενηλίκων - ΥΠΕΠΘ - ΕΟΠΠΕΠ., στο πλαίσιο της πρακτική του άσκησης (01 άτομο).
- Μια (01) Ενημερωτική Συνάντηση σε φοιτητές, διάρκειας 02 ωρών, για το έργο, τη δράση και τις προληπτικές παρεμβάσεις του ΚΕΣΑΝ - Κέντρου Πρόληψης, στο πλαίσιο του μαθήματος "Κοινωνική Πολιτική για ευάλωτες ομάδες". Σε συνεργασία με το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο, Σχολή Επιστημών Υγείας, Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας (57 άτομα).
...
Σημείωση: Η επιστημονική ομάδα του ΚΕΣΑΝ - Κέντρου Πρόληψης Ηρακλείου απαρτίζεται από δύο (02) άτομα, μία (01) Κοινωνική Λειτουργό - Στέλεχος Πρόληψης της Αστικής Εταιρείας και μία (01) Πολιτική Επιστήμονα - Επιστημονικά Υπεύθυνη, παραχωρημένη στην Αστική Εταιρεία από το προσωπικό του Δήμου Ηρακλείου.
Δεν υπάρχει διοικητικό προσωπικό - γραμματειακή υποστήριξη, με συνέπεια οικονομικά, διοικητικά, γραμματειακά θέματα/ζητήματα να τα επωμίζεται το επιστημονικό προσωπικό, πέραν του επιστημονικού πεδίου/αντικειμένου του.
Τη στιγμή που το Ηράκλειο αποτελεί την 9η μεγαλύτερη Περιφερειακή Ενότητα της Ελλάδας (μόνιμος πληθυσμός: 305.017, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ., απογραφή 2021): α) στο Κέντρο Πρόληψης Ηρακλείου απασχολούνται δύο (02) άτομα, β) στο Κέντρο Πρόληψης Χανίων απασχολούνται έξι (06) άτομα επιστημονικό προσωπικό και ένα (01) άτομο γραμματεία. β) στο Κέντρο Πρόληψης Ρεθύμνου απασχολούνται πέντε (05) άτομα επιστημονικό προσωπικό και ένα (01) άτομο γραμματεία.
...
Η εκπαιδευτική στρατηγική που ακολουθείται στις συναντήσεις νέων στηρίζεται στη βιωματική μάθηση, η οποία βρίσκεται στον αντίποδα των παραδοσιακών εκπαιδευτικών μεθόδων και δίνει έμφαση στο σημαντικό ρόλο που παίζει η εμπειρία στη διαδικασία της μάθησης.
Πρόκειται, δηλαδή, για μάθηση κατά την οποία ο συμμετέχων εμπλέκεται άμεσα στη μελετώμενη πραγματικότητα, οικειοποιούμενος τη γνώση μέσω της εμπειρίας κι αναζητώντας προσωπικό νόημα σ’ αυτήν τη διαδικασία. Απώτερος στόχος είναι η δημιουργία κλίματος ασφάλειας και εμπιστοσύνης στην ομάδα και η κινητοποίησή του για ενεργό συμμετοχή. Έτσι, θα ανταλλάξει συναισθήματα, γνώσεις κι εμπειρίες και μέσω κριτικού στοχασμού θα επανεξετάσει - τροποποιήσει εσφαλμένες πεποιθήσεις, ώστε να προσαρμοσθεί ευκολότερα σε νέα δεδομένα.
Η βιωματική μάθηση, λοιπόν, ανταποκρίνεται, στην ανάγκη ανάπτυξης του συνόλου της προσωπικότητας των συμμετεχόντων και όχι μόνο της νοητικής τους βελτίωσης, μέσα σ’ ένα περιβάλλον σεβασμού και αποδοχής, καθώς ρόλος του συντονιστή σε αυτήν τη διεργασία είναι να προάγει την αλληλεπίδραση, τη συμμετοχή, την πορεία προς τη γνώση.